Sumbangan dana untuk tabung PKWR

sila hubungi PKWR DUN Pantai Merdeka
04 - 438 0595


pkwrn27@gmail.com
khidmat_pantai_merdeka@yahoo.com

Saturday, July 26, 2008

Hakisan Pantai di Pulau Sayak


26 Julai - Kejadian hakisan pantai di Kampung Pulau Sayak kini menjadi semakin seriuos sejak kebelakangan ini. Pantai yang dimaksudkan terletak di kampung tersebut berhampiran dengan tempat melihat anak bulan.

Pegawai Khas ADUN Pantai Merdeka, Sdr Rosli Darus dalam tinjauannya mendapati hakisan itu semakin teruk sehinggakan benteng yang dibina oleh peniaga berhampiran pantai tersebut turut runtuh.

Penulis yang pernah mengunjungi pantai tersebut juga terkejut kerana sebelum ini pantai itu behgitu landai dan luas, kini pantai berhampiran gerai Mee Udang tersebut nampak merbahaya kerana tanah runtuh akibat hakisan ombak.

Menurut peniaga gerai tersebut, hakisan itu semakin teruk sejak aktiviti menyedut pasir dijalankan ditengah laut berhadapan persisiran pantai tersebut. walaupun pun jauh dari tepi pantai, namun kesannya membawa kepada tanah runtuh dan hakisan di sepanjang persisiran pantai.

Menurut seorang pengunjung, Sdr. Mukhzani Desa 34, beliau sering kesini menjamu selera dan merasa terkejut dengan keadaan yang berlaku dalam sedikit masa. "Dulu pantai ni landai dan boleh nampak dari tempat letak kereta, tapi la ni tak nampak dah, yang nampak hanya tebing curam" katanya.

Menurutnya lagi, beliau kuatir keselamatan pengunjung memandangkan pasir disitu nampaknya 'disedut' bersama setiap kali ombak menghempas pantai.

Rosli dalam temubualnya, menyatakan perkara ini tidak seharusnya dibiarkan dan kajian terhadap alam sekitar perlu dijalankan sebelum dan semasa projek dijakankan. Ini bagi mengelakkan kesan yang tidak baik kepada alam sekitar.

3 comments:

Unknown said...

hiiiiiiiiiiiiiiiii

you are fantastic!!!

a kiss for you, my dear friend!

god bless u dear

can we exchange our link

r u ready to do?


hiiiiiiiiiiiiiiiii

você é fantástico!

um beijo para você, meu caro amigo!

Deus te abençoe u Caro

podemos trocar os nossos link

r u disposta a fazer?afhz

DEWAN PEMUDA PAS SUNGAI PETANI said...

Salam...

Hari tu p makan mee udang ok lagi. La dah nampak teruk ka ?

Pengerusi Lajnah IT - DPPSP

Editor said...

Informasi Permatang Pauh khusus dan info terkini bagi team Ketua Wanita Keadilan di Permatang Pauh

http://www.p99ampang.com

klik ke Permatang Pauh ataupun

http://www.p44.p99ampang.com